WIADOMOŚCI

Vettel obawia się KERS
Vettel obawia się KERS
Sebastian Vettel wyjawił swoje obawy odnośnie bezpieczeństwa systemu odzyskiwania energii kinetycznej KERS, który zostanie wprowadzony od nadchodzącego sezonu do F1.
baner_rbr_v3.jpg
Zespoły pracują nad nowym systemem, który magazynuje energię w specjalnych akumulatorach, a następnie uwalnia ją po naciśnięciu przycisku, co w założeniu ma dawać przewagę nad innymi ekipami. Vettel nie jest jednak pewny, czy bezpieczeństwo KERS będzie wystarczające, by korzystać z systemu w wyścigach.

"Moje osobiste obawy odnośnie przyszłego sezonu skupiają się na aspekcie bezpieczeństwa systemu KERS. Zastanawiam się, czy to jest wystarczająco bezpieczne, by się z tym ścigać."

"Dla zespołu ścigającego się z KERS oczekiwania są jasne - ma być szybszy i w stu procentach niezawodny. Uważam jednak, że ludzie nie widzą jednej rzeczy w tej chwili - czy to jest wystarczająco bezpieczne?"

Udostępnij ten wpis Udostępnij na Wykopie Udostępnij na Facebooku Udostępnij na X

29 KOMENTARZY
avatar
sandacz303

21.12.2008 14:00

0

Zgadzam sie z nim !!! Jesli podczas wyscigu (nie daj Boze) bolid sie zapali, to bedzie nie wesolo, najlepiej go wogole nie wprowadzac, i tak juz przesadzili z tymi regulaminami ;/


avatar
GrzesB

21.12.2008 14:04

0

Teraz to już on wejdzie napewno. Vettel się obawia, bo jak znam życie nic nie zrobili z tym do tej pory... a będą czekali na wyniki. Nawet bolidami jeżdżą jeszcze bez przystosowania do nowych regulaminów...


avatar
daniel.dk

21.12.2008 15:16

0

tylko czy ktos sprawdzal co sie dzieje z KERS i pradem zmagazynowanym przezeń w momencie wypadku? Co jeżeli w przypadku zderzenia bolidów i uszkodzenia KERSu, bądź uderzenia w bandę i uszkodzenia KERSu, prąd przechowywany w KERSie zostanie uwolniony? Np. uszkodzenia któregoś z obwodów, kabelków? Co jeżeli zostanie przeniesiona na bolid, karoserię, kierowcę? I czy jest to możliwe? Czy zespoły zapezpieczają się przed taką ewentualnością? Kombinezony z gumy dla kierowców? Myślę, że jest bardzo dużo niewiadomych związanych z KERSem i podzielam obawy Vettela. Mam nadzieję, że Kubica na początku będzie jeździł bez.


avatar
pz0

21.12.2008 15:16

0

Vettel, nie pękaj. Ustrojstwo będzie bezpieczne, przecież jeździsz w rękawiczkach...


avatar
daniel.dk

21.12.2008 15:34

0

co więcej, dla kierowców, którzy są wychudzeni z tłuszczu dla zachowania odpowiedniej wagi, porażenie prądem jest o wiele niebezpieczniejsze niż dla zwykłego człowieka. Dla porownania umiesnionego kulturyste, wyrzezbionego, prawie bez tluszczu, moze okazac sie smiertelne, podobno, porazenie bateria 9V, moze to tylkko sciema przekazywana z ust do ust. Ale myślę, że porażenie prądem z KERSu kierowcę mokrego od potu, nie było by dobre w skutkach. Skoro tłustszy mechanik od porażenia KERSem wylądował w szpitalu..? Może być dramatycznie.. No ale zobaczymy, na pewno przewidują takie możliwości


avatar
dziarmol@biss

21.12.2008 16:19

0

Porównując wypowiedzi odnośnie KERS,Vettela oraz Kubicy, który ma większe jaja? hehehe Kubica martwi się że KERS spowolni go(bolid) natomiast Vettel że go kopnie prąd. To pytanie do tzw. kibiców Kubicy


avatar
lukasz1

21.12.2008 16:31

0

W formule 1 są tak wysokie standardy, że na pewno sprawdzili jak zachowa sie KERS podczas wypadku.


avatar
lukasz1

21.12.2008 16:32

0

A jesli jusz bardziej martwil bym sie o wybuch.


avatar
Skoczek130

21.12.2008 16:58

0

Vettel pewnie trzęsie portkami, bo praca rozwojowa nad KERS w RBR nie idzie jakoś dobrze, ale to są tylko moje domysły. Kubica z kolei martwi się, bo jest jednym z cięższych kierowców, co jest negatywne dla niego ze względu na ciężar urządzenia. Mam nadzieje, że wszystko będzie w porządku.


avatar
przemoziom99

21.12.2008 17:04

0

no to sie boi


avatar
cezarnation

21.12.2008 17:55

0

Komponenty karbonowe doskonale przewodzą prąd. KERS moim skromnym zdaniem wprowadzi więcej chaosu niż pożytku.


avatar
niza

21.12.2008 19:05

0

przy dzisiejszych standardach bezpieczeństwa chyba nie szli by w ciemno w KERS, powinni przed sezonem mieć w tym temacie zrobione wszystko na tip top. A ciekawe dlaczego nie umieszczono tutaj całego wywiadu z Vettelem, dla zainteresowanych: http:/ /www.f1wm.pl/php/wiad_gen.php?id =10571


avatar
walerus

21.12.2008 22:25

0

to nie używaj gościu - tylko nie wyjedź przez przypadek bryką z 2008...


avatar
ptasior

21.12.2008 23:21

0

@dziarmol@biss - ja czekam na komentarz bodajże darecky3, który pod tematem o kersie i kubicy pisał, że gdyby napisali to o Hamiltonie to wszyscy by go zjechali. Mam nadzieje, że teraz napisze podobnie. Jak być obiektywnym to zawsze a nie wybiórczo...


avatar
dziarmol@biss

21.12.2008 23:34

0

2008-12-21 23:21:52 ptasior-dokładnie o to mi chodzi , takich userów jest więcej ale jak widać obiektywizm ma różne oblicza /:-)


avatar
mmakira

22.12.2008 09:53

0

Zdaniem Theissena, system ten może zapewnić im sporą przewagę z uwagi na obecne zaawansowanie BMW w pracach nad KERS. Jednocześnie wyraził swoje niezadowolenie z faktu, że właściwie tylko BMW zależy na wprowadzeniu tego systemu. „Niestety, tak naprawdę jesteśmy jedynym zespołem, który stara się wprowadzić KERS. Tak właściwie wysuwa się tylko jeden argument przeciwko KERS – wysokie koszty. Z drugiej strony przeprowadziliśmy już prace rozwojowe, ponieważ dawno podjęto decyzję o wprowadzeniu KERS. Moim zdaniem, większą rolę odgrywa niekonkurencyjność tego systemu w innych teamach, ale o tym otwarcie się nie mówi”.


avatar
pz0

22.12.2008 10:04

0

BMW rzeczywiście najbardziej kompleksowo podchodzi do testów KERS. Oni nawet sprawdzali działanie KERS na mechanikach. Tak na poważnie to jestem przekonany, że system będzie bezpieczny. W tej chwili Kers jest w okresie niemowlęcym, zostało jednak jeszcze parę miesięcy na rozwój.dziarmol, co do Sebastiana to też uważam że nadmiernie dziarmoli, tak chyba tylko dla sensacji. Przypuszczam, że RBR z KERS jest w lesie, mogą się z systemem nie wyrobić więc na siłę szukają jakiegoś wykrętu.


avatar
Peti

22.12.2008 12:11

0

Wyjdzie na to, że tylko BMW wystartuje od początku z KERSEM i przez to będzie wolniejsze od inny ch bolidów bez tego ustrojstwa. Wtedy zacznie się biadolenie, żwe przecież inni mają łatwiej bo nie jadą z KERSEM. I FIA będzie musiało wymyśleć jakieś fory dla tych co będą odzyskiwać energię - może 5 miejsc do przodu na starcie bo po kwalifikacjach będą na szarym końcu. ???


avatar
Kadet

22.12.2008 19:58

0

Niebezpieczeństwo podczas wypadku? Przeciez wcześniej też jeździli z akumulatorem w bolidzie! Jedyna różnica, że będzie tego dużo więcej. Tak czy siak KERS znajdzie się w chyba połowie bolidów i już jest nieco zapóźno by się jakoś szczególnie martwić "skutkami ubocznymi".


avatar
wayn76

23.12.2008 03:03

0

a morze Vettel boi się że mu przybędzie 40 kilogramów i wtedy już nie będzie tak szybki jak RK a przecież w sezonie 2010 ma być obowiązkowy


avatar
pz0

23.12.2008 09:45

0

Kadet, między akumulatorem a ogniwami do KERS jest olbrzymia różnica. KERS jest oparty na ultrakondensatorach. Mają one tą zaletę że w ciągu 1-2 sekundy są się w stanie naładować na maxa, ale też w tym samym czasie oddać całą energię. To są naprawdę potężne prądy. Zwykły akumulator, żelowy, czy choćby litowy nie jest w stanie w tak krótkim czasie przekazać takiej energii. Bawiłem się trochę ultrakondensatorami, ale nie na taką skalę. Robią piorunujące wrażenie. Nawet raz przez nieostrożność ''popieściła'' mnie bateria czterech uktrakondensatorów o pojemności zaledwie 2600 faradów. Przyznam że już to był niezły wstrząs. Przypuszczam, że w bolidach będą baterie liczone w setkach tysięcy faradów, a to już będzie poważne zagrożenie. Myślę jednak, że dadzą radę.


avatar
dziarmol@biss

23.12.2008 11:16

0

W sezonie 2009 bolidy wyposażone w KERS dla poprawy bezpieczeństwa będą ciągały za sobą uziemienie...


avatar
kumahara

23.12.2008 14:03

0

Dokładnie jak pisze pz0, niestety największą wadą istostną dla bolidu F1 jest niewielka ilość gromadzonej energii elektrycznej /kg masy ultrakondensatora, zaledwie 5Wh/kg a więc bateria złożona z ultrakondensatorów musi sporo ważyć by osiągnąć istostną korzyść dla bolidu, natomiast jest niezwykle ekologiczna.


avatar
Budyn_F1

23.12.2008 16:07

0

Tez mam takie zdanie nie jest to zbyt bezpieczne w wyscigach F1.


avatar
sivshy

30.12.2008 20:35

0

kumahara, akurat to ze jest ekologiczny to dla mnie żadna zaleta. Przecież to są wyścigi superszybkich samochodów, a nie targi ekologiczne... Ekologia w F1 to równie poroniony pomysł jak umieszczanie regułek typu "Palenie tytoniu powoduje raka" na paczkach papierosów.


avatar
sivshy

30.12.2008 20:38

0

Co do bezpieczeństwa KERS, to ja podzielam zdanie pz0, i jestem o to spokojny. Pamiętacie, jak wszyscy przed sezonem 2008 twierdzili, że bez systemu kontroli trakcji będzie masakra, a wszystko się jakoś ułożyło. W zespołach, które pracują nad KERS pracują takie mózgi, że na pewno coś wymyślą...


avatar
kumahara

30.12.2008 23:16

0

Mylisz się sivshy, może jeszcze nie wiesz ale ekologia to zaleta, zaleta przed którą właściwie nie ma alternatywy...


avatar
sivshy

02.01.2009 01:57

0

Masz rację, o środowisko trzeba dbać. Ale powiedz mi, ile procent zanieczyszczenia powietrza na ziemii generuje F1? Pewnie w granicach błędu statystycznego. Na świecie jest 6 miliardów ludzi, z czego załóżmy że na jeden samochód przypada sześć osób, co daje nam miliard samochodów. Teraz powiedz mi, czym jest zanieczyszczenie powietrza generowane przez dwadzieścia samochodów, w porównaniu do zanieczyszczenia generowanego przez miliard innych samochodów, oraz różnego rodzaju fabryki, elektrownie węglowe itp... Rozumiem że F1 jest poligonem doświadczalnym, z którego rozwiazania można przenosić do samochodów osobowych. Tylko że wątpię, aby miało to sens kosztem atrakcyjności sportu...


avatar
kumahara

02.01.2009 04:52

0

Mnie nie musisz tłumaczyć, wytłumacz to FIA, a poza tym od czegoś trzeba zacząć i dać przykład i im bardziej znane i uznane zjawisko (F1) tym lepszy skutek popularyzacji ekologii, która powtrzam raz jeszcze jest nieunikniona. Niejednokrotnie pisano na tym forum, że F1 ze sportem to już tak wiele wspólnego nie ma i trzeba się powoli do tego faktu przyzwyczajać...


zaloguj się, by pisać komentarze

Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!

zarejestruj się
LOGOWANIE
Odzyskaj hasło
REJESTRACJA
Ten adres będzie wykorzystywany podczas logowania się do portalu